Εθισμός και εξάρτηση από τα «Έξυπνα Κινητά» (μέρος 1ο)
“Πάντα είναι εις την εξουσίαν μου, πλην πάντα δεν συμφέρουσι· πάντα είναι εις την εξουσίαν μου, αλλ’ εγώ δεν θέλω εξουσιασθή υπ’ ουδενός”(Α΄ Κορινθίους 6:12)
“Πάντα είναι εις την εξουσίαν μου, πλην πάντα δεν συμφέρουσι· πάντα είναι εις την εξουσίαν μου, αλλ’ εγώ δεν θέλω εξουσιασθή υπ’ ουδενός”(Α΄ Κορινθίους 6:12)
Η ιστορία των κινητών τηλεφώνων (επίσημα γεννέθλια το 1973) είναι πολύ πρόσφατη, η εξέλιξή τους όμως είναι ιλιγγιώδης, καθώς ήδη μπαίνουμε στην εποχή των κινητών πέμπτης γενεάς (5G). Η ταυτόχρονη εξέλιξη του διαδικτύου και η σύνδεση των έξυπνων κινητών με αυτό, προσφέρει ασύλληπτες ταχύτητες μεταφοράς δεδομένων. Ήδη καλύπτεται το 100% της επικράτειας και τουλάχιστον το 90% του πληθυσμού είναι χρήστες των κινητών τηλεφώνων (ΚΤ) και του διαδικτύου.
Η μαζική όμως χρήση των ΚΤ έχει αυξήσει τις ανησυχίες για πιθανές αρνητικές συνέπειες των ηλεκτρομαγνητικών πεδίων που εκπέμπονται κατά τη χρήση τους. Για πρώτη φορά στην ιστορία, ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού τοποθετεί για αρκετή ώρα την ημέρα μια κεραία ασύρματης ακτινοβολίας δίπλα στο κεφάλι του.
Κατόπιν των ανωτέρω προβάλλει σαν επιτακτική ανάγκη να απαντηθούν ωρισμένα ερωτήματα.
- Υπάρχει πράγματι εθισμός και εξάρτηση απο τα ΚΤ (κινητά τηλέφωνα);
- Υπάρχουν επιπτώσεις υγείας (σωματικής ή και ψυχικής) από την υπερβολική χρήση κινητού τηλεφώνου;
- Ποιοί είναι οι μηχανισμοί εθισμού και πώς μπορούμε να τους τροποποιήσουμε, ώστε να προλάβουμε ή να θεραπεύσουμε την εξάρτηση;
- Η ΑΠΟΛΥΤΗ ΛΥΣΗ (!)
Δεν υπάρχει καμμία αμφιβολία ότι η ταχύτατη εξάπλωση της χρήσης των ΚΤ οφείλεται, εν μέρει, στο γεγονός ότι είναι πάντα εκεί για να σου «λύσουν τα χέρια». Μπορείς να τηλεφωνήσεις, να στείλεις μηνύματα, να μπεις στο βασίλειο τού διαδικτύου, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, να μάθεις τα νέα για τον καιρό, τι κάνουν οι φίλοι σου, τι γίνεται στο κόσμο και πολλά άλλα. Όλα αυτά δημιουργούν μία ψευδαίσθηση απόλυτης ελευθερίας και τελικά προσωπικής παντοδυναμίας. Ας αναλογισούμε τι επιπτώσεις θα έχει, ειδικά, σε ένα παιδί που μεγαλώνει με ένα «έξυπνο κινητό» (ΕΚ) στο χέρι, αν ξαφνικά του αφαιρούσαμε τη προέκταση αυτή του χεριού του...
Μια μελέτη έδειξε, χωρίς να είναι υπερβολή, ότι οι μισοί έφηβοι είναι εθισμένοι στη χρήση του κινητού τους. Το πρόβλημα όμως δεν σταματά εκεί καθώς εκτείνεται και στους ενήλικες χωρίς να το καταλαβαίνουν...
Η εξάρτηση στα ΕK είναι μία παγκόσμια επιδημία, και στην Αμερική έχουν αρχίσει να λαμβάνονται τα απαραίτητα μέτρα με τη δημιουργία κέντρων ψηφιακής απεξάρτησης, για εφήβους από 13 χρονών. Ο μεγαλύτερος φόβος απο την ανεξέλεκτη χρήση τους, όπως ισχυρίζονται οι ειδικοί, είναι η απώλεια των φυσικών ενστίκτων για κίνηση, εξερεύνηση και κοινωνική αλληλεπίδραση. Δεν μπορούμε να αγνοήσουμε το γεγονός ότι η πρόσωπο προς πρόσωπο επαφή είναι πολυαισθητηριακή, παρέχοντας τη δυνατότητα να δούμε, να ακούσουμε ,να αγγίξουμε και να μυρίσουμε τον άλλο. Αυτό έχει εξαλειφθεί καθώς αντικαθιστούμε τη παρουσία του συνομιλητή μας με την οθόνη.
Στα νέα άτομα αυτό μπορεί να έχει μεγάλες επιπτώσεις στην ανάπτυξη των εγκεφαλικών νευρωνικών συνάψεων. Θαυμάζουμε, για άλλη μία φορά, τον αψευδή Λόγο του Θεού που προβλέπει, ότι καθώς θα πλησιάζει η Ημέρα του Κυρίου, σε μερικούς θα γίνεται συνήθεια να έχουν όχι φυσική, στην εκκλησία, αλλά εικονική επικοινωνία. Προτρέπει ο Λόγος του Θεού να συνερχώμεθα ομού και να φροντίζουμε ο ένας για τον άλλο με αγάπη και καλά έργα: (Εβραίους 10:24-25) !
Η αμερικανική παιδιατρική εταιρία έχει ορίσει τους χρόνους που επιτρέπεται τα παιδιά να είναι μπροστά από μία οθόνη. Μία ώρα την ημέρα, 2 ώρες το σαββατοκύριακο το πολύ. Οι Κλινικοί Ψυχολόγοι και στην Ελλάδα φωνάζουν: Γονείς δώστε τη πρέπουσα προσοχή στην ενασχόληση των παιδιών. Οι γονείς πρέπει να εκπαιδευτούν. Το ότι δεν μπορούν να βάλουν όρια, είναι θέμα δικό τους. Η εφηβεία είναι αργά για να βάλεις όρια. Τα βάζεις από νωρίς και τα τηρείς. Τα όρια κάνουν τα παιδιά πιο ευτυχισμένα και πιο υγιή.
«Δίδαξον το παιδίον εν αρχή της οδού αυτού· και δεν θέλει απομακρυνθή απ’ αυτής ουδέ όταν γηράση.» (Παροιμίες 22:6)
(συνεχίζεται)
ομάδα «Χριστιανισμός και Επιστήμη»